//
esteu llegint...

Participació i transparència

Un comentari a una nota de premsa enganyosa

La nota de premsa d’ahir dijous de l’Ajuntament falta descaradament a la veritat quan afirma que el salari dels nostres polítics i personal que aprovàrem ahir, o millor dit, que s’aprovaren ells, representa una rebaixa del 19%. No, no estic de broma, ni es tracta de cap ironia, s’afirma directament en la nota de premsa: “Per tant, es converteix en una rebaixa salarial del 19% respecte al 2007”.  

I és que si hi ha una cosa que no puc tolerar, és, evidentment, que es falte descaradament a la veritat sabent que s’està faltant. Una cosa és que cada grup polític o institució resalte un aspecte de una qüestió i li lleve ferro a altre. Això és legítim. Els fets no tenen una única lectura i ningú estem situats en el punt de “vista de Déu” per accedir a la veritat absoluta. Però una cosa és interpretar un fet i un altra és manipular la informació descaradament.

Fins ací el que volia dir-vos. Ara si teniu ganes de continuar llegint podeu assistir a un exercici pràctic de comentari de text semblant al que jo faig en classe. Però si decidiu seguir llegint és sota la vostra responsabilitat i sabent que es tracta d’un comentari filosòfic de text –o millor dit de nota de premsa.

COMENTARI DE TEXT:

Explique l’alumne/a quines sols les incongruències argumentals que es poden trobar en aquesta nota de premsa.

RESPOSTA ADEQUADA

A la següent nota de premsa podem veure com el redactor o redactora comença oferint al lector una informació objectiva sobre la composició dels òrgans de govern municipals, qüestió que continua al segon paràgraf i que enllaça amb el polèmic tema local dels regidors alliberats i de confiança.

Després de informar que es mantenen els mateixos càrrecs que en el legislatura passada el redactor o redactora indica subtilment a través de la preposició “però” que el nombre és el mateix encara que el salari no, ja que segons aquesta nota de premsa s’ha rebaixat un 19%. Ara bé, és realment així? Seguim atentament la redacció de la nota de premsa i contrastem-la amb la informació numèrica que tenim. D’entrada el primer que podem dir és que la informació que s’ofereix no és precisa ni es troba ben expressada. S’afirma que s’ha rebaixat un 19% però no queda clar en relació a quina quantitat, dada que faria falta per saber l’exactitud de la informació i que, a més, tot redactor o redactora honest hagués facilitat. Per a trobar la informació que ens falta podem acudir a la premsa, i en concret al Levante-EMV de hui on, per cert, les coses queden molt més clares que en la nota oficial. En la notícia del periòdic ens assabentem que en 2007 l’Alcalde cobrava 65.279 euros, mentre que en 2011 està cobrant 60.710. La diferència entre aquestes dues quantitats és exactament 4669, quantitat que representa exactament un 7%. Així doncs la primera incongruència del text pren la forma d’una fal·làcia argumental –argument incorrecte i enganyós però que es presenta com a correcte-, en la mesura en que s’afirma una rebaixa del 19% quan els números demostren que sols és del 7%. L’aparença de correcció la intenta donar l’autor del text en la frase immediatament anterior quan vincula la baixa del 7% de l’any 2010 –fruït d’una llei que rebaixava els salaris dels funcionaris i que els polítics de tot l’Estat, començant pel President del govern no pogueren més que baixar-se- amb la congelació salarial a partir de 2008. La suma dels IPC dels darrers quatre anys segons l’INE  es un 8’6%, quantitat que sumada al 7% tampoc ens dona el 19% del qual es parla. A més, però, és evident que el redactor pretén confondre clarament al lector quan suma dos conceptes que no es poden sumar, quan suma “peres i pomes”. Eixe 8’6% no representa una rebaixa salarial, sinó que fa referència a una pèrdua del poder adquisitiu, que no és el mateix; no tampoc que aquesta pèrdua, a més, no és fruït de cap decisió de la persona que s’estableix el sou.

Així doncs, podem afirmar en aquesta anàlisi que qui ha redactat aquesta nota de premsa ho ha fet amb la intenció d’enganyar al lector, donat que, una vegada analitzades les dades tant intratextuals com extratextuals podem adonar-nos com l’Alcalde d’Algemesí cobrava 60.710 euros al finals de la legislatura anterior (gener-maig de 2011) i cobrarà el mateix, 60.710 euros, en aquesta legislatura (a partir de juny de 2011). De cap manera es comença la legislatura “amb un 19% menys de sou”. Es comença la legislatura amb el mateix sou que s’acabà i amb un 7% menys que es començà, com la resta d’alts càrrecs polítics de tots els colors.

Però no pense el lector que les fal·làcies o enganys acaben ací. L’objectiu del redactor o redactora de la nota és, evidentment, millorar la imatge dels màxims polítics algemesinencs. És per això que s’afirma que “A més, els regidors i els càrrecs de confiança seguiran sense percebre indemnitzacions de cap tipus per la seua condició d’alliberats, com ja es va fer durant el mandat 2007-2011.” Això és cert, i ningú pot dir el contrari. Ara bé, la pregunta que ens hem de fer és si aquesta informació és rellevant per al tema que ens ocupa, i la resposta és no. Entre el material de suport que el professor ens ha facilitat podem trobar l’informe-proposta de Secretaria(de data 13 de juny) on s’indica que aquestes indemnitzacions no poden ser cobrades pels regidors amb dedicació exclusiva, de manera que durant la legislatura anterior i durant aquesta l’Alcalde i regidors no cobraran aquestes indemnitzacions per assistència a plenaris perquè la llei ho prohibeix! Així doncs, és evident per a mi que la intenció de l’autor o autora del text en introduir una informació que no es rellevant i fer-ho a mitges és la d’induir al lector a pensar que no es cobren per un acte altruista i no per una imperatiu legal.

Per últim sols concloure el meu comentari indicant que la manera que té l’autor d’introduir el següent tema és perversa i enganyosa: “Però l’esforç de l’equip de Govern i de García Mont per reduir gastos va més enllà i també s’aplicaran rebaixes econòmiques en la gestió municipal local.”

Són dos els enganys que aquestes paraules encobreix. El primer l’afirmació que eixe esforç continua, que eixe esforç “va més enllà i també…” Això no és cert, perquè com ja s’ha demostrat, abans no s’havia realitzat cap esforç, donat que els polítics alliberats i personals de confiança continuen costant ara el mateix que costaven a principi d’anys, i segona perquè eixe esforç no és un esforç de l’equip de Govern, sinó un esforç que faran tots els polítics –excepte els alliberats-, i és un esforç acordat per tots els grups –excepte EU- i proposat per Més Algemesí.

Així doncs, i sense poder entrar a analitzar la segona part del text podem concloure que en aquest text es falta a la veritat i s’incorre en diverses fal·làcies i incongruències argumentals motiu pel qual aquest comentarista sol·licita de l’Ajuntament d’Algemesí la seu retirada de la pàgina web i la substitució per un altra nota de premsa que no falte a la veritat.

Discussion

9 Responses to “Un comentari a una nota de premsa enganyosa”

  1. Enhorabona per les vostres intervencions durant el primer plenari.Malgrat que algú vulga tancar el tema dient que “ni per a tu ni per a mi”, com si no tingueres raó en les teues argumentacions. Està molt equivocat, i els qui ho hem vist i sentit estem molt convençut de qui tenia la raó. N’estic segura que el portaveu de l’equip municipal tindrà moltes més ocasions de comprovar-ho. Ja aniran descobrint-te. Ànims a Lorena,a tu i al vostre equip.

    Posted by Mª José | 22 June 2011, 21:58
    • Gràcies, Mª José, el vostres ànims m’anime, i mai millor dit, a continuar. Els qui qui creiem en el poder de la paraula sabem que poden vèncer -11 mans alçades- però no convèncer. Tenim, com dius quatre anys per demostrar-ho.

      Posted by Josep | 23 June 2011, 1:22
  2. Realment aclaridor, moltes gràcies, ja en l’article del Levante es veia que les xifres no quadraven.

    així les coses entren millor mastegadetes.

    Posted by sangonereta | 20 June 2011, 13:00
  3. Aquest és un exemple de la importància que té la informació, i de com aquesta es dóna.

    Posted by Jordi | 20 June 2011, 10:41
  4. Ja sabia jo que no en deixaríeu passar una. Tanmateix, tot ve a confirmar el que ja sospitàvem: més del mateix ara que comencem una nova etapa. Sent al meu voltant que cada vegada més gent confia que Més Algemesí siga una veu crítica de les coses que es fan malament al nostre poble. Aquest és l’objectiu (no només, però)

    Posted by Carmel Ferragud | 20 June 2011, 10:30
  5. Quan durant la primera legislatura del nostre actual alcalde es va saber el que cobrava l’any, per més que estava en contra d’això, molts dels que el votaven em deien que …”molt queixar-se però ningú diu el que cobrava l’anterior alcalde (Gregori)”.
    Algú em pot dir que cobrava l’últim any aquest alcalde?. Ho he buscat fins i tot en alguns “Berca” passats i no he trobat res. Gràcies.

    Posted by Ortodoncia | 20 June 2011, 10:25
    • Estimat amic o amiga, que jo sàpiga Emili Gregori no ha cobrat mai com a Alcalde. Les últimes legislatures seues va cobrar, a l’igual que l’anterior de Diputat Provincial. Don Juan tampoc cobrà. Crec que el primer Alcalde que cobra és Vt. Ramon. A mi no em sembla mal que un Alcalde cobre. Un altra cosa és quant. Pel que fa a la remuneració de Diputat crec que és superior al que cobra en l’actualitat l’alcalde, però tampoc ho sé.

      Posted by Josep | 20 June 2011, 15:59
  6. Moltes gràcies Josep per explicar les notícies amb dades que considere més objectives que les de les notes de premsa “oficials”. La claredat en l’exposició és un atribut que deuria ser la diferència amb la resta de partits. Força!

    Posted by Toni Revert | 18 June 2011, 13:15
    • Es tracta d’això, Toni, d’oferir informació per tal que puguem saber el que està passant. Com vaig dir al plenari constituent, la democràcia és filla de la transparència i la informació. Moltes gràcies per participar.

      Posted by Josep | 18 June 2011, 22:02

Post a Comment

Solve : *
5 + 20 =


Subscriu-te per correu

Adreça electrònica

Dreceres

Col·labora econòmicament
Web de Més Algemesí

Agenda


    Warning: Illegal string offset 'RAW' in /homepages/1/d346401751/htdocs/josepbermudez/wp-content/plugins/wordpress-ics-importer/import_ical.php on line 62

    Fatal error: Uncaught Error: Cannot use string offset as an array in /homepages/1/d346401751/htdocs/josepbermudez/wp-content/plugins/wordpress-ics-importer/import_ical.php:62 Stack trace: #0 /homepages/1/d346401751/htdocs/josepbermudez/wp-content/plugins/wordpress-ics-importer/ics-functions.php(363): ics_import_parse('/homepages/1/d3...') #1 /homepages/1/d346401751/htdocs/josepbermudez/wp-content/plugins/wordpress-ics-importer/ics-functions.php(208): ICalEvents::get_events(Array, 1574110586, NULL, 10) #2 /homepages/1/d346401751/htdocs/josepbermudez/wp-content/plugins/wordpress-ics-importer/ics-import.php(575): ICalEvents::custom_display_events(Array) #3 /homepages/1/d346401751/htdocs/josepbermudez/wp-includes/widgets.php(738): widgetICSImporter(Array) #4 /homepages/1/d346401751/htdocs/josepbermudez/wp-content/themes/themorningafter_3_3_1/functions/admin-sbm.php(22): dynamic_sidebar('right_sidebar') #5 /homepages/1/d346401751/htdocs/josepbermudez/wp-content/themes/themorningafter_3_3_1/sidebar.php(2): woo_sidebar('right_si in /homepages/1/d346401751/htdocs/josepbermudez/wp-content/plugins/wordpress-ics-importer/import_ical.php on line 62