//
esteu llegint...

Justicia social

Llevant-se les puces de damunt?

Sóc conscient que la següent reflexió no va a ser ben vista ni entesa per molta gent, però jo tinc aquest blog precisament per a això, per a opinar i suscitar debats. M’agradaria a més que es prenguera com a això, com una incitació al debat i la reflexió i no tant com una crítica, tot i que també té la seua part de crítica.

L’altre dia em va sorprendre molt veure un cartell de l’Ajuntament que portava per títol “Campaña de recogida de alimentos y juguetes. Más Solidaridad en Navidad”. Em va sorprendre, no ja perquè estava sols en castellà i incomplia el Reglament de Normalització Lingüística Municipal, sinó perquè personalment tinc clar que eixa no és la funció de l’Ajuntament. Com indica el cartell és l’Ajuntament qui enceta i munta aquesta campanya, no cap ONG o associació. En ell s’indica que les donacions es donaran a Càritas, però la iniciativa és institucional. Tampoc és que veja el problema en que es faça referència a una institució confessional; em donaria igual que anara a la Creu Roja. El problema el veig en que al meu entendre no és l’Ajuntament qui ha de fer eixe tipus de campanyes de solidaritat, sinó les ONGs. El que es facen campanyes de recollir joguets i aliments em sembla perfecte. Les parròquies d’Algemesí ja fa anys que ho fan, ja fa anys que recullen aliments per a l’economat; i jo personalment hi participe tots els anys. La solidaritat l’hem de fer els ciutadans a través de les diferents associacions i ONG de participació ciutadana.Tampoc tinc cap problema en que l’Ajuntament, si se li demana ajuda d’algun tipus, hi col·labore conforme col·labora amb associacions esportives, juvenils o culturals… Però l’Ajuntament no és qui ha de fer campanyes de solidaritat, sinó política social, que no és el mateix.

No sé si serà un problema de consciencia intranquil·la pels pressupostos prou insolidaris que han aprovat, o d’inconsciència de les decisions que es prenen, però el ben cert és que la mesura hem sembla desafortunada, tot i que sóc conscient que aquesta decisió es pren des de la bona voluntat. Els polítics no som els encarregats de fer “caritat”, sinó en encarregats de gestionar els diners de tots i de fer una societat més justa, equitativa i solidària. Gastar-se uns eurets imprimint uns cartells per a que la solidaritat la faça la ciutadania, però continuar gastant més de 50.000€ a l’any en protocol –dinar, detalls…-, entestar-se en fer un Mercat de 600.000 quan amb eixos diners es podrien fer moltes polítiques socials, em sembla més que criticable. Si hi ha 21 persones en Algemesí que podem fer una “solidaritat” diferent eixos som els 21 regidors que podem aprovar un pressupost solidari amb els necessitats, amb els xiquets desafavorits, amb els que estan perdent la casa…  I eixa “solidaritat” s’anomena política social. Però un pressupost d’eixe tipus, un any més, no s’ha fet. S’ha fet un pressupost destinat al lluïment del qui governa, com el dels últims anys. Promoure eixa sèrie de campanyes es abraçar clarament la concepció política que sorgeix del filòsof Hobbes i que buida pràcticament a l’Estat de cap funció social. Eixa és la concepció anglosaxona i nord-americana que ara s’està intentant implantar ací, amb prou d’èxit con vegem.

El cartell, amb el logotip de l’Ajuntament, no és “innocent”. No sols ens anima a ser solidaris, cosa que no té res de mal, sinó que a més serveix –inconscientement– per llevar-se les puces de damunt. Subliminalment l’Ajuntament ens diu que la solidaritat es cosa nostra, ens recorda que som nosaltres els que hem de ser solidaris, ens trasllada tota la responsabilitat i això el model anglosaxó de solidaritat ho ha fet magníficament al mateix temps que desmuntava –o no muntava- l’Estat Social. Tot hem vist incomptables pel·lícules americanes en la quals els rics i riques, mudats i carregats de joies, participen en un sopar benèfic de no sé quants mils de dòlar el cobert, rics que sovint ho són per defraudar o per pagar pocs impostos. La solució, però, no va per ahí, entre d’altres coses perquè no sé si els benestants d’ací són tan generosos.

L’Ajuntament el que ha de fer és bé la seua feina i això passa per destinar més recursos municipals a les necessitats dels seus ciutadans. I si detecta que hi ha xiquets necessitats o persones que necessiten menjar, el que ha de fer és actuar en conseqüència en els pressupostos, però no llevar-se les puces de damunt, perquè marge de maniobra en té.

Deixem a Càritas o a la Creu Roja que facen aquestes campanyes que les fan molt bé. Si aquestes associacions necessiten col·laboració municipal per recollir els joguets i aliments en instal·lacions municipals, prestem-la, però no els usurpem el seu paper; fem els polítics el nostre, fem política social. Malgrat tot, i essent conscients que les coses es fan d’altres manera, no oblidem que hem de ser solidaris, i per això vos anime tant a que participeu en aquesta campanya o en les que organitzen les parròquies o altres ONG, com a que exigiu i recordeu a l’Ajuntament que a ell li pertoca redistribuir la riquesa fent política social.

BON I SOLIDARI NADAL, I BONES FESTES.

 

 

Discussion

9 Responses to “Llevant-se les puces de damunt?”

  1. Josep Bermúdez, tens tota la raó. Aquesta tasca caritativa ha de ser cosa d’altres organitzacions i no de l’Ajuntament. El que han de fer els ajuntaments és aplicar polítiques solidàries. El sr. Alcalde o qualsevol regidor pot recaptar aliments o altres recursos per a la gent necessitada però a nivell personal, no com a representants de una corporació municipal. En una societat laica, les coses han d’estar clares i ben clares. Així ho va entendre i així va actuar el primer alcalde democràtic, Joan Girbés. Tot i que era un cristià practicant, sabia perfectament on estaven les línies divisòries entre la religió i la política,entre l’església i l’ajuntament laic. També Emili Gregori actuava seguint criteris molt semblants. En l’actualitat està passant el mateix en les processons. Jo pense -i crec que així era el costum o la norma- que l’alcalde i els regidors només estan obligats -moralment, no legalment- a acudir com a representants del poble a la processó de Divendres Sant -per tradició- i les de Sant Sebastià de Vila, Sant Onofre i les de la Mare de Déu -per ser els patrons dels poble-. A la resta de processons s’hauria d’acudir a títol personal, com fan els demés cristians.

    Posted by Lluís | 29 December 2012, 21:02
    • Totalment d’acord Lluís en eixa distinció de plànols públic i privat que apuntes. Nosaltres tant en aquest tema com en el de les processons ho tenim clar. Abans d’actuar cal reflexionar i tenir les coses clares, i això aquest equip de govern no ho fa.
      Salutacions i feliç any nou

      Posted by Josep | 30 December 2012, 16:04
  2. Estic d’acord amb tu, Josep. Crec que han tingut bona voluntat en això de la campanya, i m’en alegra que hagen pensat en els que ho passen malament, però l’enfocament és erroni. Una vegada més no tenen clar quin és el seu paper des de l’Ajuntament.
    Els ciutadans paguem uns impostos directament a l’Ajuntament, i altres de manera indirecta, donat que part del que paguem a l’estat després s’asigna a l’Ajuntament. La missió de l’Ajuntament és gestionar eixos ingressos de tal manera que s’atenguen les necessitats del poble. Si els responsables municipals detecten una problemàtica, una mancança (població desnodrida, majors abandonats…) el que ha de fer és buscar solució, posar en marxa mesures que corregisquen eixa realitat, destinant els recursos necessaris per a tal fi. En uns pobles caldrà preocupar-se més de la neteja viària, en altes en canvi serà prioritari el foment de l’ocupació, en d’altres l’atenció a la població major…
    Fa a penes un mes s’aprovaren els pressupostos, si l’equip de govern ha detectat que hi ha una part important de la població que ho està passant mal i cal ajudar-los amb aliments per a Nadal, el que ha de fer és pressupostar-ho, aconseguir l’aprovació i dur-ho a terme. A què ve organitzar una campanya (estic segura que amb la millor voluntat) per a que els ciutadans la tornen a costejar? Qui té el poder de decidir com distribuir, quant i en què els ingressos de l’Ajuntament, són els responsables polítics en el govern municipal, per tant que actuen, posen en marxa el que calga i que no ens demanen que ho fem nosaltres, perquè sinó…per a què estan de responsables? És que l’Ajuntament no és una ONG, ni una organització benèfica, ni una institució caritativa, per això no pot donar el mateix tipus de resposta que elles. En aquest cas l’Ajuntament ens crida als ciutadans a practicar la virtut de la caritat (i ho dic en la seua accepció més positiva), però l’Ajuntament no ha de fer això, ha de fer polítiques que previnguen, minven o solucionen les problemàtiques detectades. Fer crides a la solidaritat li correspon a les ONG, i a la pràctica de la caritat a les distintes confessions religioses. Imagineu-vos que l’equip de govern detectara que la capacitat del cementeri és un problema urgent per al nostre poble i en canvi en els pressupostos destinara una quantitat inferior, com si tal problema no existís, i a les poques setmanes, decidira fer una crida a la cooperació a tots els veïns per a que aporten hores de treball o materials per a la construcció perquè hi hagués que atendre la necessitat urgent de construir més nínxols perquè ens hem quedat sense espai per enterrar. Seria lògic?
    Doncs em sembla el mateix.
    El que trobe mal és la concepció que tenen del que li pertoca a l’Ajuntament i el que no. No em sembla mal que col·laborara amb la campanya que poguera haver posat en marxa la Creu Roja o Càritas, per exemple, ni que en aquestes dates ens recorde als ciutadans que hi ha entitats que a nivell local estan duent tal o qual iniciativa per ser solidaris. El que em sembla greu i fora de lloc (malgrat la seua indubtable bona voluntat) és que l’Ajuntament munte una campanya de solidaritat per reclamar dels ciutadans l’aportació en aliments o joguets que depositarà en mans d’una altra institució a la qual ni li ha preguntat res amb anterioritat a la seua difusió, per combatre una problemàtica que compet a l’Ajuntament(encara que puguen també col·laborar altres entitats).
    Com veieu, a diferència d’ALGEMESINENCS, a mí sí em sembla important la resposta donada per l’Ajuntament.

    Posted by Mª José | 27 December 2012, 13:11
    • Gràcies Mª José per la teua interessant reflexió. Crec que l’exemple dels nínxols parla per si sol. Evidentment la qüestió és més significativa del que sembla a primera vista i per això he fet el comentari. Cadascú ha de fer el seu paper i ni les ONG sobren ni tampoc l’Ajuntament. Barrejar eixes funcions és contraproduent. M’alegra que estiguem totalment d’acord.
      Salutacions i que tingues un bon any.
      Josep

      Posted by Josep Bermúdez | 30 December 2012, 15:56
  3. Roser i Algemesinenc, gràcies per participar. Jo no dic que siga per a molt o per a poc, sinó simplement que m’ha cridat l’atenció i que de vegades les decisions tenen un segon sentit o lectura que no es pensa. Respecte al tema de les contraprestacions per ajudes va endavant. Tot i estar d’acord en que si la societat ajuda a algú, aquest ha d’implicar-se socialment, el meu desacord està en la manera de fer-ho. Has de tenir clar que no es tracta de donar-los treballs, ni són voluntaris, són col·laborador. Eixa figura no existeixen i les tasques que s’han previst són sovint inútils. A més a més, caldria augmentar el personal de plantilla per controlar el compliment d’eixes col·laboracions. Tot i reconéixer la bona intenció i fi que es persegueix, no veig realment que siga el camí. De totes formes sí que cal reconéixer, i això és positiu, que hi ha interés per millora les coses. El meu plantejament coincideix més amb el de Roser.
    Algemesinenc, Roser, BONES FESTES.

    Posted by Josep | 24 December 2012, 16:12
  4. Lo del treball social a canvi d’ajudes, en una persona que tinga un gran depenent a casa sea no funcionaria obviament, pero en alters casos si, m’explique. El que mes I el que menys coneix algun cas de persones que, estan classificades com a “risc d’exclusio social” que reben ajudes en forma de diners, els donen menjar a Caritas o Creu roja I roba, els fills tenen beques de menjador i de material escolar, als pares en l’escola els donen menjar que sobre perque sopen … A alguna d’eixa gent els han oferit feines temporals I et diuen que sols volen treballar en negre perque si no perden les ajudes. En certs casos donar ajuda a canvi de res Es malacostumar, a mes de fer una “efecte crida” quan altres s’enteren que a tal poble donen coses debades.
    Lo de les ajudes s’ha d’estudiar cas per cas, i si em sembla que en alguns casos Es facen treballs comunitaris com a condicio per a rebre-les.
    El meu teclat no te accents.

    Bones festes a tots.

    Posted by Algemesinens | 24 December 2012, 13:12
  5. No hi ha que exagerar, pense que aixo Es una cosa puntual d’aquestes festes, no crec que s’estiga tractant de substituir l’ajuda social per caritat. Si em sembla malament que no Es done suport institucional al valencia. Per cert, la proposta de fer treballs socials a canvi d’ajudes de serveis socials ix endavant?

    Posted by Algemesinencs | 23 December 2012, 22:20
    • Una part dels nostres impostos s’haurien de invertir en politica social. No vol dir que no ens tirem una mà i més ara que tanta gent ho necesita, però la obligació es de les persones que ens governen. Tinc entés que en serveis socials cada vegada hi ha menys presupost, ara que fa més falta que mai. Perquè hauriem de solventar una carència que no ens pertoca? Els treballs socials a canvi d’ajudes pense que en moltes ocasions no seran facils de dur endavant. Si tinc un gran depenent a qui atendre com vaig a anarme’n a fer serveis socials si la necesitat i la obligació la tinc en casa?

      Posted by Roser | 24 December 2012, 0:16
  6. Totalment d’acord amb tú, ho veig de la mateixa manera, però tristament no m’estranya gens perquè el referent a imitar es EEUU, el benestar social no consideren que siga obligació dels que governen, els ciutadans donen per sentat que es obligació individual i que l’administració no te rés a vore.Aquesta decideix en que es vol gastar els impostos dels contribuients i queda ben clar que no es en les persones que més ho necesiten. Ja s’apanyaran….

    Posted by Roser | 23 December 2012, 0:33

Post a Comment

Solve : *
12 − 10 =


Subscriu-te per correu

Adreça electrònica

Dreceres

Col·labora econòmicament
Web de Més Algemesí

Agenda

  • 20 gener: SANT SEBASTIÀ DE VILA. INDEPENDÈNCIA D'ALGEMESÍ
  • 20 gener 19:15h – 20:00h: Processó cívica Sant Sebastià
  • 20 gener 20:00h – 21:00h: Lliurament Guardons d'Honor
  • 6 setembre: Avantvespra Festa: NIT DEL RETORN
  • 6 setembre 22:15h – 7 setembre 00:00h: Concert Extraordinari Banda Simfònica d'Algemesí
  • 7 setembre: Vespra de la Festa
  • 7 setembre 18:30h – 19:30h: Vespres a la Mare de Déu. SCHOLA CANTORUM
  • 7 setembre 21:00h – 8 setembre 00:00h: PROCESSÓ DE LES PROMESES
  • 8 setembre: FESTA MARE DE DÉU DE LA SALUT D'ALGEMESÍ
  • 8 setembre 09:00h – 12:00h: PROCESSONETA DEL MATÍ

Obert i en xarxa

Josep Bermúdez a FacebookJosep Bermúdez a TwitterTuenti de Josep Bermúdez

Ajuda’ns econòmicament